Saturday 4 October 2014

Kenali Kesegaran Telur

Salam sabtu dan selamat pagi....
                                
Tau tak apa nama kuih ni? saya panggil puteri ayu.Ada juga yang cakap seri ayu.Ni memang kuih pebret saya....

Saje la nak cite semalam pagi beli kuih ni.Sambil tu tanya makcik yang jual tu.Senang ke nak wat kuih ni.Dia kata senang sangat janji telur kene segar baru senang jadi.

Oh! saya pun buat muka terperanjat.Sebab tak pernah terfikir kesegaran telur juga penting untuk buat kuih. Maklum la saya ni tak reti buat kuih.Bila beli telur kat pasar raya saya akan tengok expire date tu jer...

Apa lagi saya pun cari la En. gugel...
So jumpa la cara macam mana nak tahu telur tu segar atau tidak.
Balik umah terus buat...
So hari ni nak kongsi le sikit dengan anda.


                            

Memasukkan telur ke dalam bekas yang berisi air, kemudian perhatikan telur tersebut berada di tahap mana.

(1) Sangat Segar- Telur yang amat segar akan tenggelam ke bawah dan terbaring dengan elok.

(2) Berusia Seminggu-Telur tenggelam tetapi bahagian hujung yang ‘gemuk’ pada telur akan terangkat sedikit.

(3) Berusia 3 minggu- Telur akan seimbang pada bahagian yang runcing manakala bahagian yang ‘gemuk’ akan naik ke atas.

(4) Telur Busuk - Telur akan terapung ke permukaan air

Jadi pas ni kalau nak makan telur kene test dulu telur. Kang tak pasal-pasal makan telur tembelang.




No comments:

Post a Comment

Anda Juga Mungkin Meminati

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...